Vandaag neemt ruim een kwart van de Vlamingen (27%) de fiets naar het werk. Dit zouden er echter een pak meer kunnen zijn mochten ze de fiets combineren met de wagen of het openbaar vervoer. Maar liefst 71% zou dan de fiets kunnen gebruiken in hun woon-werkverkeer. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Lease a Bike bij 1.000 Vlaamse werknemers.
Je wordt er fit van, het is duurzaam én goedkoop want je hebt er geen brandstof voor nodig. Aan redenen om naar het werk te fietsen is er geen gebrek. Zeker nu, met het mooie weer, worden velen aangezet om (vaker) de auto in te ruilen voor de fiets. Toch doet vandaag slechts 27% van de Vlamingen dit.
De meest genoemde reden om dit niet te doen, is ‘ik woon te ver’(48%), op de voet gevolgd door ‘het zou me te veel tijd kosten’ (40%). Gemiddeld wonen we dan ook op 15 km van ons werk en doen we een half uur over ons woon-werkverkeer. Mocht de afstand korter zijn, dan geeft zo’n twee derde van de Vlamingen (65%) aan (vaker) de fiets te nemen voor hun woon-werkverkeer. Gemiddeld willen we maximum 10 km afleggen naar ons werk.
Top 5: Waarom fiets je niet naar het werk en zou je dit ook niet overwegen?
Top 5: Wat zijn de belangrijkste voordelen van fietsen naar het werk?
Meer werknemers op de fiets? Dat kan, in combinatie met de auto of het openbaar vervoer.
Moeten we dan vlakbij ons werk gaan wonen, of dichter bij ons huis gaan werken om meer met de fiets te kunnen pendelen? Niet noodzakelijk! Terwijl het voor ruim een derde van de werknemers (37%) mogelijk zou zijn om enkel de fiets te nemen naar het werk, zou zo’n kwart van de respondenten (24%) hun tweewieler perfect kunnen combineren met trein/tram/bus of metro. Het woon-werktraject deels afleggen met de wagen én de fiets, is dan weer voor 28% haalbaar.
Welke fietscombinaties zijn mogelijk in jouw woon-werkverkeer?
3% van de werknemers rijdt nu al dagelijks met de auto tot op enkele kilometers van het werk, om dan het laatste stuk met hun fiets af te leggen. Nog eens 27% zou overwegen om dit te doen.
“Ruim een kwart van de Vlamingen fietst vandaag al dagelijks naar het werk. Er is echter nog veel potentieel om nog meer werknemers op de fiets te krijgen, als ze dit combineren met andere vervoersmodi bijvoorbeeld. Werkgevers kunnen hier een belangrijke rol in spelen door ook hun werknemers die verder van het werk wonen fietsleasing aan te bieden. Zo wint ieder erbij: het levert fittere en gelukkigere werknemers op, er is minder uitstoot én er zijn minder brandstofkosten,” besluit Jaouad Auragh, General Manager van Lease a Bike.
Methodologie
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Lease a Bike tussen 25 april en 2 mei 2022 bij 1000 Vlaamse werknemers representatief op geslacht, leeftijd, provincie en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Vlaamse werknemers bedraagt 3,02%.